اظهار علاقمندي رهبري عالي طالبان به گفتگوهاي صلح
مترجم: احمد نويد، کندز مترجم: احمد نويد، کندز

از سندي تايمز، 18 اپريل 2010

 

 

ملا محمد عمر رهبر طالبان اظهار نموده است كه ممكن است او همراه با افراد خود گفتگوهاي صلح را با سياستمداران غربي روي دست گيرد.

 

دو تن از علماي بلند رتبهء اين جنبش در گفتگو با سندي تايمز، پيامی را از شوراي كويته، شوراي تصميم گيري طالبان بيان نموده اند كه ملا محمد عمر ديگر علاقمندي براي حكومت كردن در افغانستان ندارد. به گفتهء آنها، ملا محمد عمر از ابتدا آمادهء گفتگوهاي "راست و صادقانه" بود.

 

يك منبع بلند رتبهء امريكائي گفته است كه اين اظهارات ما را معتقد به دستآوردی مي سازد كه يك حركت موفق به آينده ممكن است. اين منبع گفت: "شواهد از منابع استخباراتي متعدد وجود دارد كه طالبان آمادهء بعضي گفتگوهاي روند صلح اند."

 

ملا عبدالرشيد يكي از رهبران طالبان مي گويد: "ملا محمد عمر ديگر علاقمند نيست كه در سياست دخيل باشد و يا حكومت كند."

 

در يك ملاقات شبانه كه در يك محل تحت كنترول طالبان گرفته شده بود، رهبران طالبان به سندی تايمز گفت كه مبارزات نظامي آنها متمركز بر سه هدف بود: حاكميت شريعت، بيرون راندن خارجي ها و تأمين امنيت.

 

در اين مصاحبه آنها بيان نمودند: "اهداف تمام مجاهدين بيرون راندن خارجي هاي اشغالگر از كشور و تغيير قانون اساسي است. تا وقتيكه اين اهداف برآورده نشود ما علاقمند حكومت كردن در افغانستان نيستيم."

 

مصاحبه با اين دو تن از رهبران طالبان كه مسووليت رهبري نيروي هاي طالبان را در سراسر ولايات جنوبي شامل هلمند و كندهار را دارند، توسط يك ‍‍‍ژورناليست با اعتبار كه  سندي تايمز استخدام نموده بود، در ارتباط بسيار خوب با رهبري عالي طالبان انجام شده است.

 

در يك نگاه عمومي به حكومت پنج سالهء آنها كه بعد از حملات 11 سبتمبر سال 2001 سرنگون گرديد، رهبري طالبان مي گويند كه فعاليت هاي آنها بيشتر سياسي شده بود.

 

عبدالرشيد گفت: "ما ظرفيت حكومت كردن در كشور را نداشتيم و ما از اينكه كارها چگونه پيش ميرفت، متعجب بوديم. ما در حكومت افراد با تجربه و متخصصين تخنيكي نداشتيم. در حال حاضر كارهاي را كه ما مي كنيم، سبب بيرون راندن اشغال گران شده است. ما سياست را به جامعهء مدني واگذار مي كنيم و دوباره به مدرسه هاي خود برمی گرديم."

 

موقف طالبان بعد از اين پديدار شد كه يك مقام امريكايي گفت كه در واشنگتن پيرامون آن بحث مي كنند كه آيا رييس جمهور بارك اوباما مي تواند پاليسي دراز مدت را روي دست گيرد و اجازهء گفتگوهاي مستقيم امريكا را با طالبان دهد.

 

اين مقام امريكايي مي گويد که:‌ اگر اهداف نظامي طالبان بدست آوردن حكومت در افغانستان نباشد، اين امر نمايانگر "يك تغير بزرگ و مهم" می باشد.

 

مقامات ناتو مي گويند كه اهداف طالبان كه قبلاً‌ در وبسايت شان براندازي "حكومت دست نشانده" خوانده شده بود تغيير نموده و حالا خواستار ساختن حكومتی هستند كه نمايندگی از مردم افغانستان كرده بتواند.

 

اين دو رهبر در اين مصاحبه تأكيد نموده اند كه پخش اخبار از گفتگوها ميان دولت و طالبان ساختگي و تقلبي بوده و تا هنوز هيچ نوع گفتگوهاي رسمي صورت نگرفته است.

 

آنها هيچ نوع پيش شرط هاي را براي گفتگو بيان نكردند و گفتند كه طالبان هميشه آمادهء "ديالوگ صادقانه" هستند. منبع ديگر طالبان كه در نزديكي با شوراي كويته هست، گفت كه جنبش طالبان از قبل آماده بود تا مستقيماً با سياستمداران "قابل اعتماد" غربي شامل سياستمداران امريكائي گفتگو نمايد نه با نمايندگان سازمان هاي استخباراتي مانند CIA.

اين مبنع مي گويد كه شرايط اساسي طالبان كه همانا خروج نيروهاي خارجي از افغانستان هست تا هنوز پابرجا باقي مانده است، ولي پيش شرط هاي آنها براي گفتگو و مذاكره ممكن در محدودهء تضمين امنيت نماينده هاي آنها و آتش بس از طرف ناتو خواهد بود.

 

نظر به اعلان يكي از منابع استخباراتي ناتو، نمايندگان طالبان تماس هاي مستقيم خود را با چندين تن از وزراي كابينهء كرزي تأمين نموده اند. اما آنها داشتن هرنوع تماس را با حامد كرزي كه وي را "دست نشانده" مي خوانند، رد كرده اند.

 

در جريان مصاحبهء كه براي چندين ساعت ادامه داشت و بار بار با رفت و آمد هاي پيام آوران سوار بر موترسايكل قطع مي شد، راپورتر ما هيچ نوع گفت و شنودي را از سوي اين جنبش كه ديگر آنها از جنگ خسته شده اند نشنيده است در حاليكه اين ادعا از سوي بعضي از تحليل گران غربي صورت گرفته است.

 

اما در عوض، به خبرنگار ما گفته شده بود كه آنها معتقد هستند كه در اين جنگ برنده اند و مي توانند با داشتن يك موقف قوي گفتگو و مذاكره نمايند. زمانيكه از آنها در مورد راه اندازي عمليات وسيع در كندهار پرسيده شد، يكي از قوماندان محلي طالبان كه در پهلوي اين دو عالم نشسته بود، به بسيار سادگي گفت:‌ "ما براي اين كار آماده هستيم. براي امريكايي ها جواب دندان شكن خواهيم داد."

 

اين رهبران طالبان گفتند كه آنها درس هاي را از عمليات بزرگ ناتو در ولسوالي مارجهء ولايت هلمند كه در اوايل اين سال راه اندازي شده بود آموخته اند. زمانيكه ناتو خبر راه اندازي اين عمليات را از قبل نشر نمود، اين امر سبب شد كه طالبان نيروهاي بيشتر را به ساحه بفرستند كه بعداً بعضي از اين نيروها كشته شدند.

 

اين رهبران گفتند كه پلان مبارزه با ناتو در كندهار از قبل آماده شده است.

 

عبدالرشيد مي گويد:‌ "چيزي قابل تعجب نخواهد بود، ما افراد خود را در موقعيت هاي مختلف در شهر، در دولت و در داخل نيروهاي امنيتي داريم."

 

او اضافه نمود كه امريكا با مشكلات كافي سردچار است و جنگ در كندهار سبب مي شود كه افراد بيشتر در مخالفت با امريكا قرار بگيرند.

 

وي افزود: "مردم به خارجي ها اعتماد نمي كنند چون آنها از جنگ سالاران حمايت مي كنند. مردم از جرم و بيرحمي به ستوه آمده اند كه اين خود مشكل بزرگي است براي امريكا. ما از موقف خوب برخوردار هستيم و در هرجاي حمايت كننده هاي خود را داريم.

 

در حال حاضر آمادگي ها براي مبارزات تابستاني جريان دارد، طالبان مانند ناتو تلاش هاي بيشتري را به خرچ ميدهند تا حمايت مردم را به سوي خود جلب نمايند.

 

عبدالرشيد گفت كه بعضي از قوماندان طالبان بود كه حتي از ناتو پول مي گرفتند و كاروان هاي آنها را اجازهء عبور ميدادند و يا از قاچاقبران مواد مخدر پول مي گرفتد تا از اين طريق كمپاين هاي مبارزاتي خود را حمايت مالي نمايند كه رهبري طالبان اين عمل را ممنوع قرار داد.

 

او همچنان افزود:‌ "چيزي را كه انجام ميدهيم براي اهداف دنيوي نبوده بلكه خاص براي رضاي خداوند "ج" است. براي ما پروسهء خالص سازي مهمتر از جنگ است. ما در حال رهايي از شر تمام عناصر گنديده شده هستيم.


April 19th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی